Wanneer je gek met elkaar bent

Oma

Toen ik nog een klein meisje was, met vlechtjes in mijn haren, vertelde jij me altijd hoe mooi je me vond. Je nam me bij de hand en samen wandelden we dan trots door het dorp. Jij op mij, ik op jou. Iedereen groette en vond dat we mooi waren samen.
Thuis konden we ook zo heerlijk samen alleen zijn. Beide werelden weg in boeken die we al zo vaak gelezen hadden. Voeten gesierd met rode slofjes, omdat ze niet koud moesten worden.
Ook het eten maakten we met z’n tweeën, ik met mijn te korte benen op een stoel en jij zachtjes zingend met je schort voor. En ik werd dan beloond met een gesprek over een vroeger dat ik helemaal niet kende.
Je leerde me de namen van alle vogels in de tuin en stopte me, waar je dat nodig vond, een extra stukje chocolade toe.
Soms keek je me aan en kon ik aan de blik in je ogen zien hoe fijn je het vond dat we samen waren, en kneep je me even liefdevol in mijn been.
Altijd zwaaide je tot ik uit het zicht was en ik nog tot even daarna.

Opa

Wanneer het buiten regende, bouwden wij binnen het tapijt vol. De plastic poppetjes, kleine jurkjes en speelgoedauto’s lagen verspreid door de woonkamer, terwijl wij een reuzenrad in elkaar zetten.
Bij de thee aten we een koekje en vertelde je me verhalen van een kleine jij in Twente. Je leerde me wijze lessen en ik was ervan overtuigd dat het liedje ‘Mijn Opa’ van Annie M.G. Schmidt over jou ging.
Je las het sprookjesboek tientallen keren voor en elke keer weer net zo als de vorige. Samen struinden we door de bossen, zagen we heel Drenthe. Ik at de wortels uit jouw rauwkost en je sneed altijd stiekem een extra stukje kaas voor me af.
We plakten boeken in elkaar, speelden computerspelletjes en keken films. In de zomer gaf ik jouw bloemetjes water en zwaaiden we samen naar de voorbij fietsende buren. Elke keer opnieuw vertelde je hoe trots je op me was, en ik was dat ook op jou.

Jij en ik waren een eenheid; we waren samen tegen de rest.

Het mag wel eens gezegd worden hoe lief mijn opa en oma zijn. En hoe bijzonder het is dat we alles kunnen zeggen, alles kunnen laten. Samen kunnen lachen, huilen, schelden en zwijgen.
Ik hou van jullie.
O&O2
3 Comments Add yours

  1. Zooooo cute🤗🤗💋💋echt leuk! We volgen jou nu ook meid en bedankt ook dat je ons volgt😘😘

    Liked by 1 person

    1. Wat lief, dankjewel! Geen probleem 😊

      Liked by 1 person

Leave a Reply

