Eenzame Schoonheden

Ik stel me voor hoe jij anderhalf uur bij een lege bushalte staat omdat ik me expres versliep. Hoe jij gefrustreerd je handen door je haren haalt en zuchtend nog een sigaret opsteekt.
Ik kom niet, laat je wachten. Kan me eigenlijk ook niet schelen dat je eenzaam in de wereld staat te zijn. Je verwart me. Wanneer je me aanstaart met die blauwe ogen lijkt het net alsof je kunt zien dat ik van halve dingen houd. Dat ik als klein meisje viel op de midgetgolf baan, hoeveel ik houd van fristi met een rietje en dat ik het liefst met vlechten langs mijn wangen en gekleed in wijde jurkjes schommelde, tenen door het gras.
Jij vult mijn stiltes. Jij snapt mij vanuit je eigen uitzicht. Dat is genoeg.
Vorige week nog zat je me achterna. Ik rende voor je uit, giechelend van pret, en jij schreeuwde dat je mij bijna had. Was ook zo. Het was toen zeven uur ’s ochtends; verliefdheid haalt je uit je ritme.
Ik verloor mezelf in dingen die ik nooit tegen je had gezegd. Je keek me weer aan.
Ik bedacht me gisteren dat ik je niet durf. Alles is zoveel en ik ben zo weinig.
En nu sta je daar. Ik had gekeken; buiten was het koud en het waaide een beetje.
Ik stel me opnieuw voor hoe jij daar bent. Schoppend tegen de kiezels van het tuinpad naast het hokje. Stilletjes vloekend, op het randje van niet meer weten. Niemand staat te springen voor mensen op de rand.
Een briesje deed je lokken wapperen, je besefte dat je me niet kent.
Ik wou dat we meer konden zijn. Meer dan dit. Vriendschap was te weinig, liefde misschien te veel. Ik weet niet wat er komen gaat en ook niet wat ik wil.
Ik wil alles met je, maar ik ben altijd al verliefd geweest op eenzame schoonheden.
Leave a Reply

